De eerste dagen - Reisverslag uit Floreşti, Roemenië van Roelanda Wimmenhove - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Floreşti, Roemenië van Roelanda Wimmenhove - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Roelanda

Blijf op de hoogte en volg Roelanda

05 December 2013 | Roemenië, Floreşti

Na een lange tijd van voorbereiden en de laatste weken van afscheid nemen, was het dan eindelijk zover! Eindelijk ging ik echt weer terug naar Roemenie :) Aangezien ik pas aan het eind van de middag weg hoefde, kon ik nog mooi even naar de kerk (want het was zondag) en nog wat vrienden zien. Er werden nog wat traantjes gelaten, want het drong toen pas echt door dat ik ze een hele poos niet ging zien :(

Met twee grote koffers vol en met veel goede moed ging ik naar het vliegveld (Eindhoven). Ik werd door mijn ouders gebracht, erg fijn!! Aangekomen op het vliegveld hebben we nog wat gegeten en toen was het tijd om echt afscheid te nemen. Ik geloof dat afscheid nemen niet mijn favoriete gedeelte is…

Na wat wachten en een 2,5 durende vlucht, kon ik weer mijn koffers pakken en op naar mijn nieuwe huis, voor het komende jaar. Ik werd opgehaald door mijn huisgenoot Ana en mijn buurman Marcel. Het was erg fijn om weer bekende gezichten te zien en niet alleen door het donker in een vreemd land naar huis te hoeven gaan. Thanks again guys!

Na een korte dag, brak mijn eerste werkdag aan. Ik mocht zelf kiezen of ik die dag zou gaan werken of thuis blijven. Ik besloot aan het werk te gaan. Ik had niet zoveel om een dag alleen thuis te gaan en juist veel zin om weer aan de slag te gaan bij de stichting en weer te ervaren hoe het is om daar weer te zijn. En het bleek weer als vanouds te zijn. Ik voelde me gelijk weer thuis :)

Na de eerste werkdag hebben we met een paar medewerkers van de stichting samen gegeten. Stampot hutspot :) Nadat ze weer vertrokken waren, want we aten bij ons thuis, ben ik maar eens mijn koffers gaan uitpakken. Na alle spulletjes uit gepakt te hebben, begint het al wat meer mijn eigen plekje te worden. Nu alleen nog de lieve kaarten etc ophangen en dan is het helemaal klaar.

Ook dag twee brak aan. Ik weet eigenlijk niet meer zo goed wat ik heb gedaan, maar wel dat er rond 4 uur een transport aankwam. Een vrachtwagen vol met allemaal spullen voor de stichting. Veel meubels, maar ook pakketten die we met kerst kunnen uitdelen. Maar wat een werk is dat zeg! We zijn ongeveer 3 (!) uur bezig geweest om de vrachtwagen leeg te halen. Moe was ik daarna dus wel. Nadat ik die avond nog wat mailtjes verstuurd heb, ben ik dan ook als een blok in slaap gevallen.

En niet alleen het harde werken maakt me moe hoor ;) Ook alle nieuwe indrukken en het telkens in mijn hoofd vertalen van wat er gezegd wordt of wat ik wil zeggen. Want met mijn huisgenoot spreek ik Engels, aangezien zij Roemeens is en geen Nederlands kan. En op het werk spreken we ook veel Engels en soms probeer ik wat woordjes Roemeens, om de taal te leren. IK kan nu een paar basis woorden als tot ziens, hallo, vragen hoe iemand heet en dat soort dingen…

Trouwens, bedankt voor alle reacties, berichtjes, mailtjes, whats-appjes, smsjes etc. Heel erg leuk!!! Ik probeer wel op ieder berichtje te reageren, maar als het niet lukt: ik waardeer het wel heel erg!

Liefs Roelanda

PS: de eerste sneeuw is hier al gesignaleerd!

  • 05 December 2013 - 19:02

    Alwina:

    Fijn meid, om te lezen! Had je een berichtje gestuurd, maar naar je oude nummer :-s. Hoop dat je je er helemaal op je plek mag voelen. En stuur je je adres nog?

    Tot horens! Liefs Alwina

  • 05 December 2013 - 19:38

    Jeannet:

    Fijn dat het direct weer als thuis voelt. Bijzonder! Succes met alle indrukken, omschakelen en je plek vinden. Liefs Jeannet

  • 05 December 2013 - 20:44

    Henriette:

    Lieve zus,

    Wat mooi om te lezen dat je al begonnen bent met werken daar! Gaaf ook dat je het al je 'thuis' kan noemen.. Ik wens je heel veel zegen toe. En ik ben net als Alwina erg benieuwd naar je adres! Kunnen we post sturen. :)

    Liefs Hen

  • 05 December 2013 - 20:46

    Corina:

    Hé Roel, Jij zit duidelijk weer lekker op je plek, fijn hoor! Geniet er van en heel veel succes met alles! liefs Corina

  • 05 December 2013 - 20:51

    Roelanda Wimmenhove:

    Thanks voor de lieve berichtjes!! Het adres komt er nog aan, moet ik nog even vragen.. ;)

    Liefs Roel

  • 05 December 2013 - 20:51

    A.wimmenhove:

    lieve roelanda,

    leuk om iets van je te horen. zo te horen heb je het prima naar je zin.
    we zijn trots op je.
    liefs pama.

  • 05 December 2013 - 21:04

    Marian:

    lieve roelanda, fijn dat je al weer helemaal happy bent in Roemenië. En mooi dat je ook alweer dingen hebt kunnen doen voor de stichting. Heerlijk om tussendoor ook nog hollands eten te krijgen. Veel plezier met je werk en succes met je studie. liefs van marian

  • 05 December 2013 - 23:50

    Else:

    oooo wat een mooi berichtje Roelanda.
    Het klinkt alsof je al gelijk gewend was daar en dat het zelfs als een thuis voelt! Heerlijk :)
    Heel veel plezier en succes bij alles wat je doet!

    Liefs, Else

  • 06 December 2013 - 06:14

    Martine:

    Hoi, het leven in Roemenie is begonnen en dat is goed! Mooi! Doe je werk met je hart! Liefs van Martine

  • 06 December 2013 - 19:01

    Janet [ex-reisgenoot SPH;)]:

    Hoi Roelanda! Wat gaaf; je bent voor een jaar naar Roemenië vertrokken! Dapper hoor! Mooi om te lezen dat je de eerste werkzaamheden alweer hebt gedaan, ze hebben je daar vast hard nodig nu de winter anabreekt! Geniet ervan en een fijne, gezegende tijd toegewenst! Groetjes, Janet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roelanda

Actief sinds 27 Sept. 2013
Verslag gelezen: 564
Totaal aantal bezoekers 11009

Voorgaande reizen:

01 December 2013 - 30 November 2014

Mijn reis naar Roemenië

Landen bezocht: